#3 Vraag niet teveel
Maak het voor de bezoekers niet te ingewikkeld om zich in te schrijven voor jouw e-mailmarketinglijst. Het vragen om het e-mailadres is vaak al voldoende om de bezoeker te bereiken. Uiteraard wil je graag de naam van de bezoeker en eventueel andere gegevens zodat je de nieuwsbrieven kunt personaliseren. Vraag echter niet bij het inschrijven om deze gegevens.
Case: Coolblue
Coolblue pakt het erg slim aan om een follow-up-mailing te versturen nadat jij jouw e-mailadres hebt achtergelaten. Zie tevens de opsomming onderaan de nieuwsbrief van Coolblue. Hier staat duidelijk wat je kunt verwachten nu jij jezelf hebt aangemeld voor hun nieuwsbrief.
#4 Geef ze een beloning
Als je de conversie voor het inschrijven van jouw e-mailmarketinglijst wilt verhogen, dan kun je mensen belonen wanneer zij zichzelf inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Door het vermelden van de beloning bij het inschrijfformulier, is de kans groter dat de ogen van de bezoekers eerder naar jouw inschrijfformulier gaan dan wanneer je er geen beloning bij vermeldt.
Beloningen die je kunt geven
- Kortingscoupon die ze kunnen gebruiken bij hun eerste bestelling.
- E-book, whitepaper of andere interessante goodies.
#5 Opvallen en duidelijke call to action
Als je een inschrijfformulier hebt op jouw website, dan moet het vergroten van jouw e-mailmarketinglijst ook één van de hoofddoelstellingen zijn voor jouw website. Wanneer dit zo is, dan is het meer dan logisch dat je ervoor zorgt dat jouw inschrijfformulier ook onder de aandacht wordt gebracht van de bezoeker. In mijn artikel “5 tips voor landingspagina’s die wel converteren” leg ik uit hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw inschrijfformulier beter onder de aandacht komt.
Pijlers voor inschrijfformulier
- Het hebben van een omkadering.
- Gebruikmaken van kleur en contrast.
- Aanwijzen van het inschrijfformulier.
- Ruimte om het inschrijfformulier.
- Benoem de call to action.
Klik op onderstaande afbeelding voor alle tips
#6 Start een campagne
Om op een snellere manier de e-mailmarketinglijst te vergroten, kun je overwegen om een campagne op te zetten die dit als specifieke doelstelling heeft. Er zijn veel soorten campagnes die je kunt starten voor het vergroten van deze e-mailmarketinglijst.
Case: Hamam Het Oosten
Wanneer wij bij Hamam Het Oosten een nieuwe online deal op onze website hebben staan, maken wij gebruik van een Facebookcampagne om deze deal te promoten. De zogenaamde “like, deel en win” actie is nog steeds een eenvoudige manier om op een snelle wijze meer exposure te genereren voor de nieuwe deal. Mensen moeten zich inschrijven voor onze nieuwsbrief als ze willen deelnemen aan deze actie. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 80% van alle mensen die ons bericht hebben geliked, zich ook hebben aangemeld voor onze nieuwsbrief.
Case: Coolblue
Meerdere malen in het jaar heeft Coolblue via Facebook een actie waarbij je 3 producten kunt kiezen waar jij kans op wilt maken. Om mee te doen aan deze actie moet jij jouw persoonlijke gegevens achterlaten met daarbij de top 3 van producten die jij wilt winnen. Wanneer de winnaar bekend is gemaakt, ontvangen de deelnemers die niet hebben gewonnen een e-mail met daarbij een leuke korting op de producten die ze hadden vermeld in hun top 3. Slimme campagne van Coolblue die zorgt voor: inschrijvingen nieuwsbrief, productpromotie en kans op extra verkoop.
Coolblue Facebookcampagne
Coolblue mailing verliezers
De pijlers van dit artikel
- Zorg ervoor dat de bezoekers de meerwaarde zien van het inschrijven voor jouw nieuwsbrief.
- Win het vertrouwen van de bezoeker en verwijder de drempel die voor hun voeten ligt.
- Vraag enkel om het e-mailadres. De rest komt later.
- Beloon mensen voor het achterlaten van hun e-mailadres.
- Zorg ervoor dat het inschrijfformulier opvalt voor de bezoeker.
- Geef een boost aan jouw e-mailmarketinglijst door middel van campagnes.