E-mailmarketing

E-mailmarketing

E‑mailmarketing is een belangrijk kanaal in de (online) marketingmix. Het vakgebied bestaat inmiddels al 22 jaar en ontwikkelt zich nog steeds. Met een juiste toepassing van e‑mailmarketing werk je continu aan bestandsverrijking en -groei, creëer je mogelijkheden voor leadwerving, lead nurturing en lead scoring en stuur je bij op meetbare resultaten voor verdere optimalisatie.

e-mailmarketing

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van directmarketing. Er wordt gebruik gemaakt van e-mail om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen.

U kunt e-mailmarketing toepassen met verschillende doelen. Bijvoorbeeld om de relatie met uw klanten te onderhouden of te verbeteren. Hiermee stimuleert u herhaal aankopen of orders. U kunt ook e-mails sturen om uw klant op de hoogte te brengen van nieuwe producten en/of diensten of om een prospect om te zetten in een klant.

Voordelen voor uw bedrijf

  • Meetbaar: U weet niet wat voor effect een advertentie in de krant of een folder heeft gehad, met het versturen van digitale nieuwsbrieven kan dit wel. U ziet hoe vaak uw nieuwsbrief wordt gelezen en op welke link er wordt geklikt.
  • Goedkoop: Folders en flyers drukken is relatief duur. Daarentegen zijn digitale nieuwsbrieven zeer voordelig te sturen. Dit kan een enorme kostenbesparing teweeg brengen.
  • Actueel: U kunt eenvoudig uw relaties op de hoogte houden van veranderingen, uw producten en diensten. Dit betekent dat u regelmatig contact kunt houden met uw relaties op het tijdstip dat u wilt.
  • Snel: U bent niet afhankelijk van een drukkerij en een koeriersdienst.

Voordelen voor de klant

  • Persoonlijk: Uw klant kan persoonlijk benaderd worden. De nieuwsbrief wordt in de mailbox van de geadresseerde geleverd. De geadresseerde kan de nieuwsbrief ten alle tijden inzien.
  • Efficiënt: Bijna iedereen leest zijn e-mail meerdere keren per dag. E-mails zijn makkelijk te bewaren en terug te vinden.
  • Effectief: Er kan eenvoudig doorgeklikt worden naar uw website, waar meer informatie te vinden is.
  • Viraal: E-mails kunnen eenvoudig doorgestuurd worden naar suspects. Hierdoor heeft u een nog groter bereik.