Content Marketing

Wat is content marketing?

Content marketing is een relatief nieuw begrip. Content betekent inhoud en content marketing betekent eigenlijk dat je inhoud creëert op je website die bezoekers aantrekt. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan informatie voordat zij een aankoop doen. Content marketing zorgt ervoor dat jouw informatie daarvoor wordt gebruikt. Bij content marketing draait het om het merk, de boodschap en de doelgroep. Het is een online marketing methode waarbij relevante en waardevolle content wordt geproduceerd en verspreid, met als doel om in contact te komen met je doelgroep.

De kunst van content marketing is dat je in contact staat met je doelgroep, zonder dat je hen opdringt iets van je te kopen. Het is dus geen interruptie marketing, dat gebaseerd is op verstoring met als meest bekendste voorbeeld reclame. Dit is eigenlijk met hagel schieten in de hoop dat potentiële klanten worden bereikt.

Dit is echter niet langer meer nodig.Door de komst van internet is het namelijk mogelijk geworden om op een eenvoudige en betaalbare manier je doelgroep te bereiken met relevante content. Met content marketing bereik je jouw doelgroep door middel van informatie te verstrekken die zij zoeken.

Content marketing is eigenlijk in twee basisprincipes samen te vatten:

  • Luister naar wat je (potentiële) klanten denken, voelen en zeggen
  • Creëer waardevolle content en handige hulpmiddelen om in te spelen op de vragen en behoeften die er leven bij deze klanten

Wat is content?

Content kan bijna van alles zijn, zowel offline en online; print, magazines, artikelen, blogs, white papers, video’s…  Consumenten hebben allemaal verschillende behoeften  met betrekking tot content, mede afhankelijk van in welk stadium van het verkoopproces zij zich bevinden.  Het doel is dan ook om verschillende soorten content te publiceren om op die manier alle potentiële klanten te kunnen bereiken.

Belangrijk is dat content niet promotioneel moet zijn, dus geen verkooppraatje. Echter is het wel belangrijk dat er een ‘call to action’ in de content zit verweven, oftewel dat de lezer wordt aangezet tot het maken van een actie zoals het doen van een aankoop of het aanvragen van meer informatie. Daarnaast moet de informatie goed geschreven zijn en relevant voor de lezer. De content moet vindbaar zijn voor uw doelgroep en daarmee dus ook zoekmachine vriendelijk.

Goede content is echter niet genoeg. Je moet je content ook onder de aandacht brengen, zodat het je doelgroep bereikt. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van social media. Daarnaast moet je content ‘sociaal ‘ zijn, oftewel dat je doelgroep de content weer kan delen, beoordelen of erop reageren.

Wat is de waarde van content marketing?

Deze vraag zullen vele mensen zichzelf ondertussen wel hebben gesteld. In vergelijking met het spenderen van geld aan printadvertenties of advertenties op websites is het antwoord volmondig ja. Deze manieren van adverteren zijn zeker nog altijd waardevol, maar niet wanneer het gaat om het internet. Een optimale content marketing strategie vraagt daarom om een combinatie van zowel offline als online content.

Door te investeren in content marketing bepaal je zelf welke klanten je aantrekt. Het maakt daarbij niet uit in welke branche je actief bent. Coaching, architectuur, vastgoed; elk klein tot groot bedrijf kan content marketing inzetten om zich bekend te maken.

Het kost natuurlijk veel tijd om waardevolle content te creëren, maar wanneer dit middels een gedegen strategie wordt gedaan kan het veel opleveren. De kosten kunnen zeer laag zijn, net op welke manier je de content wilt creëren.