Blog

E-commerce in België 2014: De vlucht naar het buitenland

E-commerce is het afgelopen jaar met maarliefst 15 procent gegroeid naar 5,62 miljard euro. Daarmee is het goed voor 6,44 procent van de totale retail omzet. Tot zover het goede nieuws. Belgische webwinkels verplaatsen zich namelijk steeds vaker naar het buitenland, vanwege allerlei belemmeringen in het thuisland.

Zo liggen de loonkosten 20 procent hoger dan in Nederland. Daarkomt bij dat Belgische webwinkels ’s nachts geen bestellingen mogen klaarzetten. Ook is het lastiger om extra mensen in te schakelen tijdens piekmomenten.

Daar komt nog eens bij dat de concurrentie in e-commerce moordend is. Internationale webwinkels hebben al een flinke vinger in de Belgische pap. In 2014 ging 42 procent van wat Belgen online hebben besteed, naar het buitenland. Hetzij naar buitenlandse webshops, hetzij naar Belgische handelaren die intussen vanuit het buitenland opereren. Dat is een stijging met 71 procent in vergelijking met 2012. Vorig jaar verloor België 2,4 miljard euro.

6 belangrijke tips voor het vergroten van jouw e-mailmarketinglijst

E-mailmarketing is nog steeds één van de meest interessante online-marketingkanalen om jouw online doelgroep mee te bereiken. Het opbouwen van een e-mailmarketinglijst kost echter de nodige tijd en het is  jouw taak om mensen ervan te overtuigen dat zij zichzelf moeten inschrijven voor jouw e-mailmarketinglijst.

More info

10 redenen om Vine te gebruiken voor je merk

Vine’s zes-seconde loopende kan merken helpen om hun boodschap via social media op innovatieve, krachtige manieren te verspreiden. Hier zijn 10 redenen om Vine te gebruiken voor je merk.

1. Het is gemakkelijk

Ik zeg niet dat iedereen zomaar iets fantastisch kan maken, maar je hoeft niet Paul Verhoeven te zijn om een leuke Vine te kunnen maken.

2. Het is een snelle snack

Mensen hebben maar een korte aandachtsspanne, zeker op social media. Een korte video van 6 seconden is makkelijk te behappen; een snelle sociale snack die je altijd kunt nemen.

3. Het kan impulsief

Als er iets gebeurt, iets in het nieuws is, waar je snel op in wilt kunnen spelen, dan kan dat! Je hebt geen lange voorbereidingstijd nodig om een Vine te maken.

4. Het is overal

Vine is een gratis mobiele app en je hebt het dus altijd bij je. Zie je iets dat je inspireert? Pak je telefoon en maak er wat moois van!

5. Het is leerzaam

Een Vine is ideaal om op een leuke, snelle manier jouw kennis te delen met de wereld, en daarmee jouw expertise te tonen.

 6. Het is vermakelijk

Werk, huishouden, familie… de gemiddelde dag van mensen zit al vol met allemaal dingen die moeten. Soms wil je gewoon even vermaakt worden, en 6 seconden voor wat ontspanning is nooit verkeerd.

7. Het nodigt uit tot interactie

Vine is niet enkel een zendkanaal. Dankzij revines, comments en fans die hun eigen impressie van jouw merk delen nodigt Vine uit tot interactie.

8. Het is creatief

Omdat je maar zes seconden voor je video hebt, word je gedwongen om creatief met die zes seconden om te gaan.

9. Het is promotioneel

Als je je volgers kunt interesseren met leuke, interessante en boeiende Vines, kan je de loyaliteit van je klanten winnen.

 10. Het is meetbaar

Je kunt niet alleen zien hoe vaak je Vines geliked zijn, maar ook hoe vaak ze ‘geloopd’ hebben, hoe vaak ze gerevined zijn en hoeveel comments ze hebben gekregen.

 

Facebook introduceert “lees later”

Je kent het wel: je leest door je Facebook timeline en komt van alles tegen, maar je hebt de tijd niet om het allemaal te lezen. Sinds vorig weekend heeft Facebook daarom de functie “lees later” toegevoegd.

facebook lees later

Door op het pijltje naast het bericht te klikken en te kiezen voor “opslaan”, kan je een post op je timeline opslaan om deze vervolgens later op je gemak terug te lezen via een nieuw kopje in het linker menu, genaamd “Opgeslagen”.

facebook lees later opgeslagen

Het opslaan van links is overigens niet alleen voor daadwerkelijke links naar artikelen. Je kunt alle Facebook posts opslaan: links, plaatsen, muziek, boeken, films, tv-programma’s en evenementen. Dingen die je opslaat zijn alleen voor jou zichtbaar, hoewel je wel de optie hebt om individuele posts met anderen te delen als je dat wilt.

De functie is zowel voor de web-versie als voor de mobiele versies van Facebook beschikbaar.

Business has only two functions - marketing and innovation. Read more at http://www.brainyquote.com/quotes/keywords/marketing.html#SPwSO27UhILIdGIL.99

Milan Kundera

The aim of marketing is to know and understand the customer so well the product or service fits him and sells itself.

Peter Drucker

5 elementen die je best schrapt uit je e-mailmarketing strategie

Net als alle online communicatiekanalen heeft ook e-mailmarketing de laatste jaren een grote evolutie ondergaan. Contacten gaan anders om met hun inbox dan vijf jaar geleden, en ook de inhoud van e-mailberichten is sterk veranderd. Onze helpdesk medewerkers krijgen dagelijks een unieke inkijk op de inhoud en de resultaten van honderden e-mailberichten. In deze lijst vind je de 5 meest belangrijke elementen die je in 2015 best vermijdt in jouw e-mailmarketing strategie.

 

 

More info

7 Verschillen tussen Digitale Reclame en Digitale Transformatie

Het vakgebied “digitale marketing” vandaag de dag is niet eenvoudig. De enorme breedheid van het vakgebied maakt dat het definiëren van een digitale strategie steeds moeilijker wordt. Daarom is het goed om eens te gaan kijken naar uitersten in digitaal wat betreft invalshoeken. Mijns inziens zijn dat de volgende twee: digitale reclame en digitale transformatie.

Vervelend is dat deze begrippen vaak op één hoop geschoven worden: het is immer beide “digitaal” en wordt vaak nog aangestuurd door de marketing afdeling. Maar de vraag waar je mee bezig moet houden is wel een uiterst relevante. Ook omdat de twee begrippen vaak op een hoop geschoven worden: “Digitaal”. Eerst wat definities, bij gebrek een Nederlandse wiki heb ik ze even zelf gemaakt:

More info